„POLećmy ze wsparciem” dzieciom i młodzieży z problemami i zaburzeniami

2022-12-16 15:30:50(ost. akt: 2022-12-16 15:44:35)

Autor zdjęcia: mat. organizatora

Wsparcie psychiczne dla dzieci i młodzieży w szkołach jest bardzo ważne. Gdy nie ma pedagoga, obowiązek spada na nauczycieli. W ramach kampanii „POLećmy ze wsparciem” przy wsparciu Polskiej Akcji Humanitarnej powstał poradnik dla nauczycieli, mający pomagać im w rozpoznawaniu wczesnych sygnałów niepokojących stanów psychicznych u dzieci oraz doradzać właściwy sposób reagowania.
Poradnik został opracowany na podstawie faktycznych doświadczeń nauczycieli w relacjach z uczniami. Autorką poradnika jest z psychoterapeutka, Karolina Isio-Kurpińska. Powstał on pod patronatem Polskiej Akcji Humanitarnej, która od 2021 roku w ramach rozszerzonego programu „Pajacyk”, dzięki wsparciu partnerów, finansuje różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat. Publikacja jest jednym z elementów kampanii „POLećmy ze wsparciem”.

- Wiemy, że nauczyciel ma dziś pełną klasę dzieci i mało czasu, żeby zająć się każdym indywidualnie. Wielu może mieć poczucie, że wspieranie emocjonalne dzieci jest dodatkowym zadaniem, w dodatku znacznie przekraczającym ich kompetencje. W kampanii „POLećmy ze wsparciem” podkreślamy, że nie chodzi o nakładanie na barki nauczycieli kolejnego obowiązku. Poradnik ma zainspirować i być ułatwieniem. Opiera się także na gotowych scenariuszach rozmowy w najbardziej typowych sytuacjach, z którymi w ciągu roku mierzy się zarówno uczeń, jak i nauczyciel - mówi Karolina Isio-Kurpińska.

Fot. mat. organizatora

Publikacja składa się z 7 rozdziałów. Omówione w nim zostały najczęściej występujące zaburzenia u najmłodszych m.in. zaburzenia odżywiania, depresja, samookaleczenia oraz zachowania, które powinny być sygnałem alarmowym. Opisana jest także rola nauczyciela w kontekście zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące tego, jak reagować wobec sygnałów wysyłanych przez dzieci.

- Poradnik zawiera również porady jak przeprowadzić konstruktywną rozmowę z rodzicami o zachowaniu ich pociech. Czasem mają oni zupełnie inne spojrzenie lub wręcz nie dostrzegają problemów swoich dzieci. Poruszono także obszar dotyczy dbania o własne zdrowie, szczególnie ważny dla nauczycieli, gdy obciążenie psychiczne problemami uczniów zaczyna przytłaczać - informuje autorka.

Fot. mat. organizatora

Poradnik zawiera także listę telefonów zaufania, gdzie można szukać specjalistycznego wsparcia. Choć materiał powstał z myślą o nauczycielach, jego zawartość pomoże także rodzicom i opiekunom, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą i chcą wiedzieć, jak mądrze i skutecznie reagować, gdy dzieje się coś niepokojącego.

Z bezpłatnym poradnikiem można zapoznać się na stronie
https://polecmyzewsparciem.pl/
ona

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5