Remont Kanału Łuczańskiego zakończony, kosztował ponad 69 mln zł

2023-12-09 14:57:35(ost. akt: 2023-12-09 15:14:46)

Autor zdjęcia: PGW Wody Polskie Białystok

Kolejna inwestycja na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, czyli remont Kanału Łuczańskiego w Giżycku, została zakończona - informuje Joanna Szerenos-Pawilcz, rzeczniczka prasowa RZGW w Białymstoku. Remont potrwał niecały rok, zaczął się w styczniu 2023 r.
Remont Kanału Łuczańskiego, którego inwestorem były PGW Wody Polskie, to jeden z elementów projektu pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap II B – przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka.

Kanał Łuczański, łączący jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno, ma ok. 2,3 km długości. Jest trzecim pod względem długości kanałem mazurskim, ustępuje w tym względzie jedynie Kanałowi Szymońskiemu i Jeglińskiemu.

- Podczas prowadzonych prac remontowych na Kanale Łuczańskim wykonano nowe umocnienia brzegowe a na odcinkach cumowniczych zainstalowano odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału zamontowano nowe drabinki, powstały też nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. Z dna kanału usunięto naniesiony materiał rzeczny, dzięki czemu droga wodna została pogłębiona. Zainstalowano również maszty nawigacyjne oraz tablice informacyjne wraz z oświetleniem, a także oprawy oświetleniowe w oczepach żelbetowych - przekazuje rzeczniczka RZGW w Białymstoku.


Całkowity koszt remontu Kanału Łuczańskiego wyniósł ponad 69 mln zł. Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.

- Do tej pory w wyniku współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej, wyremontowaliśmy już Kanał Grunwaldzki, Tałcki, Piękna Góra, a także Kanał Mioduński, Szymoński i Węgorzewski. Wybudowana została Śluza Guzianka II. Dobiegają końca prace modernizacyjne jazu i śluzy w Karwiku na Kanale Jeglińskim oraz Śluzy Guzianka I w Rucianem – Nidzie. W tym roku zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW WP do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach - informuje Joanna Szerenos-Pawilcz.


Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.). Jednak dzięki sukcesywnie prowadzonym przez Wody Polskie remontom zwiększyliśmy komfort żeglowania oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg wodnych.


Podczas remontu uszkodzony został most obrotowy nad kanałem, awaria dotyczyła przyczółków mostu. W listopadzie wykonano doraźny remont mostu i przez najbliższy rok będzie okaże się, czy konstrukcja mostu jest stabilna. W przyszłym sezonie żeglarskim most ma być otwierany trzy razy dziennie.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5