Kolejowa inwestycja za ponad miliard złotych

2023-10-03 12:00:00(ost. akt: 2023-10-03 12:24:03)

Autor zdjęcia: Katarzyna Tomaszewicz

Na giżyckim dworcu podpisano umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a wykonawcą polska firma Torpol S.A. Wartość inwestycji to ponad miliard złotych. Potrwa ona 30 miesięcy.
Od marca 2022 r. realizowane są prace na odcinku Ełk – Giżycko. 2 października PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację i elektryfikację następnego odcinka: z Giżycka do Korsz. Prace wykona firma Torpol S.A. Termin realizacji inwestycji został określony na 30 miesięcy od daty rozpoczęcia prac.

Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co oznacza krótszy czas przejazdu, wzrost przepustowości linii oraz mniejsze oddziaływanie na środowisko. Mieszkańcy tej części regionu szybciej i wygodniej dojadą do stolicy województwa. Po zakończeniu wszystkich prac podróż koleją z Ełku do Olsztyna zajmie poniżej 2 godzin.

W ramach prac na odcinku Giżycko - Korsze nastąpi m.in. wymiana nawierzchni kolejowej, elektryfikacja z budową sieci trakcyjnej, poprawa bezpieczeństwa na 38 przejazdach kolejowo-drogowych (w tym likwidacja 7), modernizacja 4 stacji (Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i Korsze) i 5 przystanków osobowych (Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo). Umowę na tę inwestycję, a także na nadzór inwestorski, podpisano na giżyckim dworcu 2 października.

- To kolejna niezwykle ważna inwestycja, która będzie wpływała na rozwój regionu warmińsko-mazurskiego.To kontynuacja działań na odcinku Ełk - Giżycko - mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. - Działamy konsekwentnie, chcemy, aby ta linia była w całości zmodernizowana i zelektryfikowana, dostowana do potrzeb małych miejscowości, dostępna także dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się.

Dla Giżycka jest to szczególnie ważna inwestycja, ponieważ oprócz zmodenizowanej linii kolejowej miasto zyska nowy most kolejowy nad Kanałem Łuczańskim, przejście podziemne prowadzące z miasta na plażę nad jeziorem Niegocin oraz drogę łaczącą ul. Białostocką z ul. Jeziorną.

- Przez kilkanaście lat PKP Polskie Linie Kolejowe zabiegały o wspólną inwestycję - budowę przejścia podziemnego w Giżycku, stanowiącego dojście do plaży. Trwały rozmowy z ówczesnym samorządem miasta, niestety bez efektu. Nie udało się uzgodnić wspólnych warunków. Teraz niemożliwe stało się możliwe - mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - W przyszłym roku przejście zostanie oddane do użytku. W dodatku na odcinku zaraz za stacją w lokalizacji przejścia podziemnego linia kolejowa zostanie podniesiona do około dwóch metrów, co spodowuje, że trudniej będzie przekraczać tory w miejscu niedozwolonym, będzie bezpieczniej.

- Wykonawcą odcinka z Giżycka do Korsz będzie polska firma Torpol, która obecnie przebudowuje stację Olsztyn i robi to w terminie. Myślę, że tu również będzie tak samo - zaznaczył prezes Merchel. - Inwestycje na Warmii i Mazurach, które realizujemy są największe w historii: przebudowa stacji Ełk, stacji Olsztyn, modernizacja linii kolejowej od Ełku do Giżycka, niedawno podpisana umowa na przebudowę stacji Ostróda, modernizacja systemów strerowania od Iławy do Olsztyna, niedawno zakończona inwestycja Działdowo - Olsztyn, w najbliższym czasie ogłosimy przetarg na linię Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz.

Zadowolenia z kolejowych inwestycji nie ukrywał burmistrz Giżycka Wojciech Karol Iwaszkiewicz: - Giżycko przy tej inwestycji zyskuje bardzo wiele nowej infastruktury. Bardzo dziękuję PKP PLK za to, że nie zostały obojętne na potrzeby mieszkańców miasta i regionu - mówił burmistrz Iwaszkiewicz. - W ramach tej inwestycji powstanie nie tylko nowy most kolejowy, przejście podziemne, ale też nowa droga łacząca ulice Białostocką i Jeziorną. To są ważne rzeczy, które kosztują bardzo dużo i prawdopodobnie miasta bardzo długo by nie było na to stać. Ale wspólnie można zrobić więcej.

Zakończenie prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” planowane jest w II kwartale 2026 r.

Z kolei prace na odcinku Giżycko – Ełk koncentrują się obecnie na stacji Giżycko oraz na stacji Stare Juchy, gdzie budowane są nowe perony. W Giżycku na stacji budowane jest przejście podziemne, prowadzone są prace zbrojarskie i ciesielskie. Na moście na Kanale Łuczańskim postępuje rozbiórka podpór i zabudowa ścianek szczelnych. Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2024 r.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5