Stanowisko PGE Wody Polskie na temat awarii mostu obrotowego w Giżycku

2023-09-01 14:11:09(ost. akt: 2023-09-01 14:33:30)

Autor zdjęcia: Katarzyna Tomaszewicz

Starostwo Powiatowe w Giżycku na podstawie zleconej ekspertyzy utrzymuje, że przyczyną awarii zabytkowego mostu obrotowego był remont nabrzeży Kanału Łuczańskiego, co spowodowało przesunięcie przyczółków mostu, szczególnie jednego, a to w efekcie zablokowało most. PGW Wody Polskie przestawia swoje stanowisko w tej sprawie.
Mając na uwadze przeprowadzoną przez służby techniczne PGW Wody Polskie kompleksową i wnikliwą analizę ekspertyzy opracowanej na zlecenie Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku, jak również według oceny ekspertów zewnętrznych należy stwierdzić, że wnioski dotyczące przyczyny awarii mostu obrotowego zawarte w opracowaniu mogą być uznane co najwyżej za indywidualny pogląd Autora ekspertyzy, nieznajdujący uzasadnienia w przedstawionym materiale techniczno-merytorycznym - piszą w swoim stanowisku Wody Polskie.

Bardzo ubogi materiał merytoryczny sprowadzający się głównie do oględzin zewnętrznej konstrukcji mostu oraz pomiarów geodezyjnych wobec braku analizy parametrów historycznych (sprzed awarii), pominięcie chociażby faktu, że awaria mostu nastąpiła po ponad trzydziestu dniach od zakończenia prac w pobliżu obiektu (most był w tym czasie eksploatowany), brak badań nośności gruntu pod przyczółkami i innych istotnych elementów badawczych każe wnioskować, że wnioski autora zawarte w tzw. „przyczynie awarii mostu obrotowego” można traktować wyłącznie jako wysoce domniemany, hipotetyczny scenariusz zdarzeń niepoparty miarodajnymi dowodami - czytamy w komunikacie inwestora remontu Kanału Łuczańskiego w Giżycku.

Most obrotowy w Giżycku


Niezależnie PGW Wody Polskie informuje, że na etapie wyboru Wykonawcy ekspertyzy/opracowania wystąpiło do administratora mostu obrotowego tj. Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku (nadzorowanego przez Starostwo Powiatowe) z propozycją wsparcia merytorycznego i wspólnego wyboru wykonawcy ekspertyzy, uwzględniając takie aspekty jak dorobek naukowy, potencjał techniczny i ekspercki oraz posiadane uprawnienia lub pełnione funkcje (np. biegłych sądowych).

- Niestety nasza propozycja współpracy została odrzucona - podkreśla w swoim stanowisku PGW Wody Polskie.

Most obrotowy Giżycko

PGW Wody Polskie zapewnia, że pomimo opóźnień wynikających z problemów logistycznych transportu materiałów i urządzeń drogą wodną wynikających z awarii mostu obrotowego jak również koniecznością przestoju w pracach w obrębie obiektu, jest zdeterminowane zakończyć modernizację Kanału Łuczańskiego w terminie umownym, co pozwoli na zakończenie całego Projektu realizowanego ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, w ramach programu RPO dofinansowanego ze środków UE pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” w terminie wymaganym przez Instytucję Zarządzającą (Urząd Marszałkowski w Olszynie).

Zabytkowy most obrotowy w Giżycku



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5