Ekologiczna żywność to przyszłość. Rusza kampania edukacyjna Polskiej Izby Żywności Ekologicznej

2022-06-08 08:44:40(ost. akt: 2022-06-08 09:21:29)
Kampania edukacyjna „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”

Kampania edukacyjna „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”

Autor zdjęcia: Polska Izba Żywności Ekologicznej

Naturalny skład na etykiecie produktu czy kupowanie produktów spożywczych bezpośrednio od hodowców i rolników nie sprawia, że żywność jest ekologiczna - a właśnie tym często sugerujemy się, chcąc kupić produkty eko. Znak listka z gwiazdek na zielonym tle potwierdza, że produkt jest ekologiczny.
Kilka dni temu ruszyła kampania edukacyjna „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów.

Fot. Polska Izba Żywności Ekologicznej

Polska ma eko potencjał
Rynek polskiej żywności certyfikowanej plasuje się na 14. miejscu w pod względem wielkości sprzedaży produktów bio oraz 7. miejscu pod względem liczby gospodarstw i przetwórców ekologicznych w Europiei. Polacy jednak nie sięgają po produkty certyfikowane tak często, jak po te pochodzące z rolnictwa konwencjonalnego – żywność ekologiczna stanowi w Polsce ok. 0,5 proc. konsumowanej żywności, a wydatki polskich konsumentów na eko produkty są niewielkie w porównaniu z krajami Europy Zachodniej czy Skandynawii. Jak pokazuje badanie SW Research, zrealizowane w maju tego roku w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, spośród pokoleń to właśnie „zetki” sięgają po żywność ekologiczną najczęściej – 39 proc. co najmniej raz w tygodniu.

Fot. Polska Izba Żywności Ekologicznej

Przyszłość rynku eko
Polska znajduje się w drugiej dziesiątce w Europie pod względem wielkości sprzedaży produktów bio. Szansą na dalszy rozwój krajowego rynku żywności eko może być pokolenie osób urodzonych po 1995 r. (generacja Z), dla których sposób wytwarzania produktów i troska o planetę są wysoko w hierarchii wartości. To właśnie w oparciu o nie często dokonują świadomych wyborów zakupowych.

- Na starcie kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, we współpracy z SW Research, zrealizowaliśmy badanie, z którego wynika, że 64 proc. respondentów deklaruje kupowanie produktów ekologicznych - mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. - Co trzeci badany sięga po żywność certyfikowaną co najmniej raz w tygodniu, a 40 proc. decyduje się na żywność bio co najmniej dwa razy w miesiącu. Kupując żywność certyfikowaną, najczęściej sięgamy po świeże warzywa i owoce, nabiał czy przetwory z warzyw i owoców, w tym soki i napoje.

Fot. Polska Izba Żywności Ekologicznej

Jak rozpoznać produkt ekologiczny? Naturalny skład na etykiecie czy kupowanie produktów spożywczych bezpośrednio od hodowców i rolników nie sprawia, że żywność jest ekologiczna - a właśnie tym często sugerujemy się, chcąc kupić produkty eko.

- Szukając certyfikowanej żywności, wypatrujmy na produktach Euroliścia – znaku, który gwarantuje spełnianie przez żywność surowych norm rolnictwa ekologicznego, przyjętych w Unii Europejskiej – zachęca Krystyna Radkowska. - Gwarancję tego, że do torby z zakupami wkładamy produkt ekologiczny, daje wyłącznie certyfikacja, którą znajdziemy na etykietach produktów. Znak listka z gwiazdek na zielonym tle potwierdza, że produkt jest ekologiczny.
ona

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5