Pięć kanałów na szlaku WJM do remontu

2019-12-18 11:44:00(ost. akt: 2019-12-19 20:47:00)
Konferencja prasowa odbyła się nad Kanałem Łuczańskim w Giżycku

Konferencja prasowa odbyła się nad Kanałem Łuczańskim w Giżycku

Autor zdjęcia: Zuzanna Ołdakowska

Na ponad 160 milionów złotych opiewa inwestycja związana z przebudową pięciu kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. W środę w Giżycku odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa z udziałem m.in. Grzegorza Witkowskiego, wiceministra gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej.
Projekt Państwowego Gospdarstwa Wodnego Wody Polskie "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy "Guzianka II" i remontem śluzy "Guzianka I" zakłada przebudowę i umocnienie pięciu kanałów: Szymońskiego, Łuczańskiego, Mioduńskiego, Grunwaldzkiego i Tałtckiego.


To właśnie nad jednym z kanałów - Łuczańskim w Giżycku - odbyła się w środę rano konferencja prasowa. Na spotkanie zaprosiły Wody Polskie, a gośćmi byli m.in. Grzegorz Witkowski - wiceminister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, Przemysław Daca - prezes Wód Polskich, poseł Krzysztof Kossakowski, burmistrzowie: Giżycka - Wojciech Karol Iwaszkiewicz, Węgorzewa - Krzysztof Kołaszewski, Mikołajek - Piotr Jakubowski.

— Projekty było bardzo zagrożone, po wycenie i inwentaryzacji okazało się, że brakuje nam na te trzy etapy ponad 150 milionów złotych — nie ukrywał Przemysław Daca. — Wody Polskie wygospodarowały 48 milionów, dokładamy się do tego projektu i w ten sposób go ratujemy. Będziemy najszybciej jak się da ogłaszać przetargi na remonty kanałów, na początek trzech najbardziej zniszczonych. To gigantyczna inwestycja, region dużo na niej zyska.

Wspomniana inwestycja jest niezbędna ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmenty nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Co więcej, obecnie ograniczona jest drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek, itp).

Przypomnijmy, że projekt jest jednym z elementów strategicznego dla naszego regionu przedsięwzięcia, które uruchomiliśmy w 2015 roku dla zwiększenia atrakcyjności Wielkich Jezior Mazurskich. Jego realizacja nie byłaby możliwa bez środków unijnych, dlatego zarząd województwa w 2015 roku podpisał porozumienie w tej sprawie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.
Na mocy porozumienia projekt został zaplanowany do wdrożenia w trybie pozakonkursowym ze środków RPO WiM 2014-2020. Przedsięwzięcie podzielono na trzy etapy - ich całkowity koszt szacowano wówczas na blisko 173 mln zł z dofinansowaniem unijnym w wysokości 147 mln zł. Dziś już wiemy, że ogólny koszt projektu wzrósł do 287 mln zł, a dofinansowanie do poziomu blisko 189 mln zł.

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa:

Postępowania przetargowe związane z wykonaniem inwestycji rozpoczną się już na początku 2020 roku. Jako pierwsze zostaną wyremontowane kanały: Tałcki, Grunwaldzki, Mioduński. Przetarg na wykonanie prac na Szymońskim i Łuczańskim zaplanowano na drugą połowę 2020 roku. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim planowo powinny zostać ukończone do 021 roku, dwóch pozostałych do 2022, a na Szymońskim i Łuczańskim - do 2023 roku.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5