Filmowa propozycja na weekend (II Giżycki Festiwal Filmowy, 25,27,28 września)

2019-09-25 08:16:37(ost. akt: 2019-09-25 08:24:14)
Gościem I Giżyckiego Festiwalu Filmowego był aktor Zygmunt Malanowicz

Gościem I Giżyckiego Festiwalu Filmowego był aktor Zygmunt Malanowicz

Autor zdjęcia: mojegizycko.pl

Giżycki Festiwal Filmowy to nowa inicjatywa na filmowej mapie Polski. Festiwal prezentuje starannie wyselekcjonowane etiudy i łączy je ze spektakularnymi debiutami uznanych reżyserów.
Termin: 25, 27 i 28 września 2019

Na miejsce festiwalu nie bez przyczyny wybraliśmy Giżycko. To właśnie tu swój debiutancki, nominowany do Oscara, film „Nóż w wodzie” nakręcił Roman Polański — informują organizatorzy. — Na festiwalu chcemy pokazać siłę debiutu i tego jak wpływa on na późniejszą karierę poszczególnych reżyserów.
Co roku będziemy zapraszać do współpracy uznane szkoły filmowe, planujemy również warsztaty, sympozja i prelekcje.
Partnerem drugiej edycji jest Warszawska Szkoła Filmowa.

W trakcie II edycji Giżyckiego Festiwalu Filmowego, w Giżycku pojawią się uznani filmowcy:
Karolina Bruchnicka - aktorka, która zadebiutowała fabularnie w filmie „Córka trenera”;
oraz legenda polskiego kina i estrady, debiutujący w „Do widzenia, do jutra” Jacek Fedorowicz.

Festiwal odbędzie się w dniach 25 oraz 27 - 28 września w Giżycku.
Miejsca festiwalowe: kino Nowa Fala.


Program Festiwalu:

25 września, środa
18:00 – Etiuda „Serce na dłoni” (reż. Dorota Kobiela), film „Przepraszam, że przeszkadzam” (reż. Boots Riley, produkcja USA)
Bilety w cenach: 18 zł normalny, 16 zł ulgowy, 14 zł bilet on line Extra środa

20:30 – Etiuda „TECHNO” (reż. Tadeusz Łysiak), film „Wieża. Jasny dzień” (reż. Jagoda Szelc)
Bilety w cenach: 18 zł normalny, 16 zł ulgowy, 14 zł bilet on line Extra środa


27 września, piątek
15:30 – Pokaz filmu dokumentującego Giżyckie Warsztaty Filmowe
wprowadzenie: Ajka Tarasow
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie kina Nowa Fala lub on line

16:00 – Etiuda „Nina” (reż. Olga Chajdas), film „Letnie popołudnie” (reż. Youssef Ouarrak)
Bilety w cenach: 14 zł

18:00 – Film „(Nie)znajomi” (reż. Tadeusz Śliwa)
Bilety w cenach: 14 zł

20:00 – after party w kawiarni festiwalowej Lokal 25


28 września, sobota
14:00 – „Najlepsze polskie 30’, set II: „Ja i mój tata” (reż. Aleksander Pietrzak), „Nazywam się Julita” (reż. Filip Dzierżawski), „Baraż” (reż. Tomasz Gąssowski)”, „Więzi” (reż. Zofia Kowalewska)”
Bilety w cenach: 10 zł

16:00 – Etiuda „Home” (reż. Vangelis Anthimos), film „Córka trenera” (reż. Łukasz Grzegorzek)
Bilety w cenach: 10 zł
wprowadzenie: Weronika Wawrzkowicz, Karolina Bruchnicka

18:00 – Etiuda: „Maja” (reż. Laura Mielczarek), film „Do widzenia, do jutra” (reż. Janusz Morgenstern)
Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie kina Nowa Fala lub on line
Po seansie Wręczenie nagród Kryształowych Żagli Filmowych

20:00 – Spotkanie z Jackiem Fedorowiczem
Prowadzenie: Weronika Wawrzkowicz
Wstęp wolny

Opisy filmów:
Serce na dłoni – etiuda fabularna w reżyserii Doroty Kobieli, która odpowiedzialna jest również za nominowany do Oscara film „Twój Vincent”.
Opis: historia o pragnieniu miłości i potrzebie bycia z bliską osobą. W głównych rolach wystąpili Anna Wendzikowska i Jarosław Gruda.

Przepraszam, że przeszkadzam – debiutancki film frontmana i tekściarza hip-hopowej formacji The Coup Bootsa Riley’a.
Opis: Dzisiejsze Oakland, czarnoskóry telemarketer Cassius Green odkrywa magiczny klucz do sukcesu w zawodzie. Tyle że szybko wpada w machinę sukcesu, która wprawdzie zapewnia mu finansowy sukces, ale psuje relacje z dziewczyną, Detroit, uliczną artystką, będącą częścią artystycznego kolektywu twórców w stylu Banksy’ego. Kiedy koledzy Cassiusa rozpoczynają strajk w sprawie ucisku, on ulega czarowi swego uzależnionego od kokainy szefa Steve’a Lifta, który proponuje mu pieniądze, o jakich Cassius nawet nie śnił.
Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=w468esXbfnw

TECHNO – etiuda fabularna w reżyserii Tadeusza Łysiaka
Opis: 60-letni rolnik Ryszard mieszka w małej wsi, gdzie samotnie opiekuje się swoją chorą na Alzheimera żoną. Przypadkowe spotkanie z dziewczyną z dużego miasta odkrywa przed nim świat muzyki techno, która, choć na chwilę, pozwala mu zapomnieć o krzyżu, jaki dźwiga na swych barkach.

Wieża. Jasny dzień – pierwszy film fabularny Jagody Szelc
Opis: Mula mieszka z mężem, chorą matką i córką Niną w wiejskim domu. W weekend poprzedzający I komunię świętą Niny, przyjeżdża do nich brat z rodziną oraz Kaja - młodsza siostra Muli, która zniknęła nagle 6 lat temu. Kaja jest biologiczną matką Niny. Mula obawia się, że niezrównoważona Kaja chce odebrać jej dziecko. Reszta rodziny, początkowo dystansująca się od Kai, zaczyna wierzyć w nowy początek i pogodzenie się sióstr, co jeszcze bardziej potęguje frustrację Muli. Mula postanawia wyrzucić siostrę z domu. W dniu komunii Niny dochodzi do pojednania sióstr. Jednak istnieje inny, ważniejszy powód dla którego Kaja wróciła...

Nina – Etiuda szkolna w reżyserii Olgi Chajdas, w 2018 roku powstała jej pełnometrażowa wersja.

Letnie popołudnie – Film fabularny w reżyserii Youssefa Ouarraka
Opis: Laura kończy dziś 25 lat. Z tej okazji gasi świeczki na torcie wśród najbliższych na cmentarzu, przy grobie zmarłego ojca. To taka mała nietypowa tradycja. Tak samo jak rodzinna kolacja w domu jej matki Zuzanny, w której dziewczyna niechętnie bierze udział. Relacje między kobietami są napięte, od kiedy Laura zamieszkała ze swoją dziewczyną Anielą. Matka, pomimo starań, nie potrafi zaakceptować tego związku. Sytuacji nie poprawia również decyzja córki o rzuceniu studiów na rzecz pracy makijażystki. Gdy w trakcie kolacji po raz kolejny dochodzi do kłótni, Laura postanawia jak najszybciej wrócić do swojej ukochanej i wspólnie z nią celebrować swoje święto. Wsiadając do taksówki nie ma pojęcia, że to jedno letnie popołudnie zmieni całe jej życie…

(Nie)znajomi – Film fabularny, debiut reżysera Tadeusza Śliwy oraz producenta Dawida Podsiadło.
Opis: Grupa przyjaciół decyduje się zagrać w trakcie kolacji w niewinną grę. Do zakończenia spotkania wszyscy muszą ujawniać wiadomości przychodzące na ich telefony, a rozmowy mają odbywać się w trybie głośnomówiącym. Jak możemy się spodziewać, ten przyjemny wieczór wywróci ich świat do góry nogami.
Film jest polską adaptacją scenariusza włoskiego filmu "Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie".

Home – etiuda szkolna w reżyserii Vangelisa Anthimosa
Opis: Po zakończeniu wojny domowej w Grecji w 1949 roku około 14 000 uchodźców politycznych znalazło schronienie w Polsce. Film opowiada historię jednej greckiej rodziny - od narodzin dzieci, poprzez szkolną miłość jednej z córek, aż do powrotu do Grecji.

Córka trenera – doceniony przez krytyków film fabularny w reżyserii Łukasza Grzegorzka. Debiut Karoliny Bruchnickiej, gościa II edycji Giżyckiego Festiwalu Filmowego
Opis: Upalne lato. Maciej Kornet podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią. Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest jego oczkiem w głowie, córeczką tatusia i jego wielką chlubą. Chciałby aby była najlepsza. On jest dla niej całym światem. Do czasu, gdy dołącza do nich Igor, dobrze zapowiadający się zawodnik, którego Maciej Kornet zacznie trenować. Dzięki niemu Wiktoria otworzy się na nowe doznania. Pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Cała trójka wyruszy w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel.

„Najlepsze polskie 30’, set II – „Ja i mój tata” (reż. Aleksander Pietrzak), „Nazywam się Julita” (reż. Filip Dzierżawski), „Baraż” (reż. Tomasz Gąssowski)”, „Więzi” (reż. Zofia Kowalewska)”

Maja – Etiuda szkolna w reżyserii Laury Mielczarek
Opis: Głuchoniema Maja ma osiemnaście lat. Skończyła liceum, mieszka na wsi z ojcem, któremu pomaga w prowadzeniu gospodarstwa. Pragmatyczny ojciec chce, żeby przejęła gospodarstwo – dlatego z radością przyjmuje do wiadomości fakt, że Maja dostała się na agrotechnikę. Prawdziwą pasją Mai jest jednak taniec. Pomimo niepełnosprawności dziewczyna potrafi wyczuć rytm i wykorzystuje każdą wolną chwilę na ćwiczenia. Tylko w tańcu jest wolna i szczęśliwa. W sekrecie przed ojcem aplikuje do szkoły tańca – jej wstępne zgłoszenie zostaje przyjęte i otrzymuje zaproszenie na egzamin wstępny. Gdy wychodzi to na jaw, ojciec jest wściekły. Dla niego to mrzonki i ekstrawagancja. Córka zamiast myśleć o szkole tanecznej powinna skupić się na tym, co jest w jej zasięgu, na obowiązkach i gospodarce. Ojciec zakazuje Mai udziału w egzaminie do szkoły tanecznej. Czy Maja znajdzie w sobie dość siły, aby mu się przeciwstawić i spróbować spełnić swoje marzenia? A może znajdzie sposób, by przekonać ojca, że taniec to jej sposób na życie?

Do widzenia, do jutra – film fabularny z 1960 roku w reżyserii Janusza Morgensterna. Debiut zarówno reżysera, jak i Jacka Fedorowicza – gościa II edycji Giżyckiego Festiwalu Filmowego.
Opis: Jacek jest reżyserem studenckiego teatrzyku w Gdańsku. Spotyka Margueritte, córkę zagranicznego konsula. Zaprasza ją na tenisa i odtąd zaczynają regularnie się spotykać. Margueritte odwiedza teatrzyk. Jacek, wyraźnie zakochany, zaniedbuje swoje obowiązki, całe dnie spędza z Margueritte. Dla niej ta znajomość jest tylko rozrywką. Nie potrafi się zakochać.
Odwiedzając kościół, odgrywają scenę ślubu, i wtedy dziewczyna mówi mu, że nie zamierza wychodzić za mąż. Boi się, że w stałym związku utraci swą atrakcyjność. Nie chce, aby Jacek traktował ją jak dziecko. Doświadczyła już w życiu niejednego. Stale zmieniała miejsca pobytu, poznała wielu ludzi. Oznajmia Jackowi, że wkrótce opuści Gdańsk. Gdy on ją namawia, by pozostała z nim na zawsze, wybiera swój wędrowny styl życia. Pewnego dnia Jacek przychodzi do konsulatu i dowiaduje się, że Margueritte wyjechała. Wraca do teatrzyku i do swych przyjaciół.
W filmie wykorzystano fragmenty spektakli teatrzyków Bim-Bom i Co To.
Historia miłości dwojga młodych ludzi, którzy ze względu na niedojrzałość nie są w stanie uratować rodzącego się uczucia. On wprowadza ją w swój świat, ona zatrzymuje się w nim na chwilę, a potem odchodzi. Subtelny, pełen sentymentalnego ciepła obraz środowiska egzystencjalnej młodzieży lat pięćdziesiątych.
Autor opisu: Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5