Wtorek, 23 października 2018. Imieniny Edwarda, Marleny, Seweryna

Programowanie z Klasą

2018-07-19 11:10:27 (ost. akt: 2018-07-19 11:11:23)

Autor zdjęcia: Ewa Ładna

W naszej szkole, przez ostatnie dwa lata pani Ewa Ładna prowadziła innowację pedagogiczną pod tytułem „Programowanie z Klasą”. W innowacyjnych zajęciach udział brali uczniowie kończący obecnie klasę 7b.

Na zajęciach uczniowie m.in.: kodowali w grze ScottieGo, tworzyli gry interaktywne w programie LearningApps, poznawali sposoby przedstawiania algorytmów, programowali w Logomocji i Scratchu, brali udział w Międzynarodowym Konkursie Informatycznym BÓBR czy tworzyli animacje w programie FlipAnim. Ale najciekawsze było montowanie i programowanie robotów. Na zakończenie roku szkolnego uczniowie przygotowali projekty z wykorzystaniem robotów i zaprezentowali je na podsumowaniu Giżyckich Potyczek Matematycznych i Fizycznych oraz w szkole na Gali Laureatów.

Pierwszym z prezentowanych robotów był Ozobot - jeden z najmniejszych inteligentnych robotów. Ozobot zabiera uczniów w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej.

Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru lub komputerze) dzieci programują zadania, które wykonuje robot. Dzięki wbudowanym czujnikom światła i koloru, Ozobot rozpoznaje odpowiednie sekwencje kolorowych linii i podąża ich śladem.

Za pomocą flamastrów możemy w prosty sposób napisać pierwszy program. Uczniowie zaprezentowali makiety z przygotowaną drogą dla Ozobota. W zależności od kodów robot jechał wolniej lub szybciej, przejeżdżając przy szkole robił pauzę, a mijając dyskotekę robił obrót albo wyjeżdżał z domu, wjeżdżał na zakupy do Kauflandu i wracał do domu. Programując z wykorzystaniem kodów od razu widzimy efekty swojej pracy.

Kolejnymi prezentowanymi robotami były Dash i Dot. Jest to para sympatycznych robotów przypominających z wyglądu kule bilardowe. Dash to większy robot na kółkach. Potrafi mówić, tańczyć, reagować na dźwięk i ruch. Dot jest mniejszy, nie posiada kółek, jednak można go turlać i podrzucać. Może się on komunikować z Dashem. Do obsługi robotów służą specjalne aplikacje mobilne, dzięki którym możemy ustawiać kolory światełek, nagrywać krótkie komunikaty, sterować Dashem itp. Podczas prezentacji można było zagrać z Dashem w koszykówkę. Zaprogramowanie robota, który na żywo reaguje na nasze polecenia, to duży powód do zadowolenia.

Kolejnymi robotami były mBoty. Na zajęciach uczniowie musieli je najpierw skonstruować a dopiero potem obserwować, jak omijają przeszkody dzięki czujnikowi odległości, jak jeżdżą po torze dzięki czujnikowi linii itp. Do programowania mBota służy program mBlock. Jest to rozbudowana wersja Scratcha, a już w klasie VI uczniowie poznali wiele możliwości programu Scratch.

Zatem nie było problemów z napisaniem programu sterującego robotem przy pomocy klawiatury, czy programu zmieniającego kolor diody. Trochę więcej umiejętności potrzebował program tańczącego disco-robota czy też program sterujący robotem, który jedzie po drodze, parkuje w budynku i zmienia kolory diod.

Mamy nadzieję, że w przyszłym roku zajęcia będą kontynuowane, a roboty rozbudowywane.

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Giżycku

Polub nas na Facebooku:

Źródło: ELad

Zobacz także

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages