Programowanie i robotyka w Gimnazjum nr 1

2017-03-31 14:39:47(ost. akt: 2017-03-31 14:41:49)

Autor zdjęcia: Arch. Mirosława Bocia

Od września 2016 w Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II realizowane są zajęcia
 w oparciu o innowację pedagogiczną z zakresu programowania i robotyki napisaną przez nauczyciela informatyki Mirosława Bocia.
Gimnazjum nr 1, jako jedyna szkoła w Giżycku, podjęła działania związane 
z realizacją problematyki dotyczącej montażu i programowania robotów. O potrzebie wprowadzenia innowacji przesądziła konieczność rozszerzenia kształcenia informatycznego 
o realizację celów i treści edukacji informatycznej oraz stosowania nowatorskich, odpowiadających celom edukacyjnym i potrzebom młodzieży form i metod realizacji kształcenia w gimnazjum. Innowacja niniejsza w sposób bezpośredni nawiązuje do tematyki realizowanej w ramach zajęć z robotyki - programowanie urządzeń oraz ich sterowanie.


Zajęcia oparte są na skryptach programowania w C++ , modułach robota „Minisumo” oraz współpracy z Instytutem Inwentyki Politechniki Wrocławskiej.
Lekcje objęte innowacją są adresowane do grupy osób zainteresowanych programowaniem 
i robotyką. Są to uczniowie , którzy swą przyszłość edukacyjną wiążą z zawodem inżyniera programisty lub mechatroniką. Uczniowie objęci niniejszą innowacją otrzymają bardzo solidną podbudowę do kształcenia w wymienionych kierunkach.

Nauka programowania prowadzona jest w trakcie regularnych informatyczno–robotycznych lekcji dodatkowych, które są uzupełnieniem lekcji ujętych w siatce godzin realizowanych zgodnie 
z programem nauczania Informatyka.


Zestaw montażowy jest tak skonstruowany, aby pozwolić uczniom w bezpośredni sposób wpływać na jego składanie, konfigurację, programowanie, co następnie przekłada się na działanie robota.
Bardzo cenną zaletą programowania, szczególnie obiektowego, jest to, że zmusza ucznia do myślenia i postępowania w sposób logiczny.

Uczeń - programista tworzy mniej lub bardziej skomplikowany abstrakcyjny model, którego działania podlegają prawom logiki. 
W przypadku popełnionego błędu na danym etapie pracy, wcześniej czy później pojawią się problemy, których rozwiązanie nierzadko zajmuje więcej czasu niż pisanie samej aplikacji. To zmusza autora programu, żeby od początku do końca postępował w bardzo przemyślany, uzasadniony i logiczny sposób.


Zajęcia niewątpliwie wzbogacają wiedzę uczniów w zakresie programowania. Dodatkowo doskonalą umiejętność logicznego myślenia oraz uczą w twórczy sposób rozwiązywać pojawiające się trudności. Ich atrakcyjna forma sprawia, że chętnie są przez uczniów realizowane.

Mirosław Boć


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. gość #2217288 | 89.73.*.* 5 kwi 2017 13:21

    "skryptach programowania w C++" kto to pisał? skrypty mogą być w językach skryptowych a nie programowania

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5